Bildbevis, på att jag faktiskt inte ljuger bara för att ha nåt att skriva om.


Mina dinkelmuffins. De blev jättegoda! Ser inte så goda ut dock.

Skriver ner receptet bums, annars glömmer jag nog bort vad jag hade i;



Dinkelmuffins med banan, kardemumma och kakaonibs

  • 2 dl dinkelsikt
  • 1/2 dl dinkelflingor
  • 1/2 dl kruskakli
  • 2 ägg
  • 1/2 dl Milda Culinesse (enda som fanns hemma)
  • 1 dl lättkesella (en stor "klick")
  • 3 bananer, slarvmosade
  • 20 st gula jumborussin!
  • 1/2-1 dl pumpafrö eller solrosfrö (eller hackade nötter)
  • 2-3 msk linfrö
  • 1-2 tsk kardemumma (blir lätt för starkt, passa!)
  • 1 msk vaniljsocker
  • typ 2-3 msk råa kakaonibs (en liten näve)
  • typ 3 tsk bakpulver?
Bananerna och russinen sötar tillräckligt, men om man vill kan man dra i lite socker eller honung. Men nej, det behövs nog inte.
Blanda torra och "våta" ingredienser först var för sig, rör sen ihop allt. RÖR INTE FÖR MYCKET! Samma principer som alltid när man bakar muffins med andra ord. Jag har gasugn, så det vete tusan vad jag hade för temperatur... men säg 175-200 grader, i ungefär 20 minuter (15 om de är mindre). Tyyyyp.

Bra mellanmål! Om man gör 8 muffins, så blir det ungefär 200 kcal per styck. Toppengottis till fikat!




Måste visa de här också;


Zoom zoom zoom!

Nu ska jag ut och provköra!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0