'Harris & Benedict'-ekvationen

Jag är förvirrad. Borde jag äta mer kalorier? Ja, det borde jag kanske. Men fan vad det tar emot... jag är auto-inställd på "ju mindre man äter desto bättre!". Och när jag åt en massa nötter och avokado så kändes det som att jag inte fick reslutat över huvudtaget, men nu känns det som att det kanske äntligen händer nåt (även om fettet envisas med att sitta bergfast kvar)... ja, jag vet inte.




Räknade ut mitt ungefärliga kaloribehov igen, denna gång genom den beprövade 'Harris&Benedict'-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka. Är du kraftigt överviktig, dvs har mer kroppsfett än genomsnittspersonen, stämmer inte uträkningen lika bra längre; den är från en tid då medelpersonen var genomsnittligt betydligt smalare och mer vältränad än i dag. Är du överviktig får du räkna med att siffran för ditt energibehov är något lägre än vad uträkningen ger.


Enligt det här är mitt basala energibehov vid vila (BEE)  1417 kcal.
En dag framför datorn (vilodag helt utan träning) förbrukar jag alltså (1417 x 1,2) ca 1700 kcal, och en träningsdag (1417 x 1,6) ca 2270 kcal.
Än så länge låter ju allt rimligt?
SÅ, om jag då vill gå ner i vikt/minska i fett på ett hälsosamt sätt, drar jag alltså av 500 kcal från dessa totalsummor och får ut vad jag bör få i mig under en vilodag resp. träningsdag;

Vilodag
(1700 - 500) 1200 kcal
Träningsdag
(2270 - 500)  1770 kcal

Ok, så jag äter alltså lite för lite... Men inte helt åt skogen iaf! Jag tycker jag har skött mig rätt bra ändå.
(Så mina s.k. lördagsfrosserier á 2200 kcal är alltså helt om jag tränar den dagen! :D )

Kommentarer
Postat av: emma

att käka sitt kaloribehov är bara för tjockisar som hetsäter om dom går under den gränsen. självklart går man ner snabbare om man går under den gränsen. det vet du.

2009-04-08 @ 13:17:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0