Dag 3 - Frukost och chlorella


Dagens gröna frukost! Min absoluta favorit när det gäller grönt och skönt. Före frukost blev det i vanlig ordning en vetegrässhot och varmt vatten med citron. Citronvattnet tänker jag dock sluta med igen, jag får bara ont i magen av det. Det fick jag ju även förra gången, men vet inte riktigt varför... hur som helst slutar jag nog med det nu. Att lyssna på sin kropp är oerhört viktigt under en detox.
Nu, till frukosten!

Bas

1 banan
En näve/Några bitar fryst mango
2 dl vätska (här kan man ju ta vad man vill, men jag kör lika delar rismjölk och renat vatten)
1 tsk spirulina

Och där har man egentligen allt som behövs för en grön drink! Men jag vill nog ha ännu mera goa grejer i... och de kan man ju variera efter behov;

Tillskott

1 msk Mighty Greens
10 droppar grapefruktkärnextrakt (hej långt ord igen!)





Till denna blev det förutom papayaenzymerna jag tar till varje mål, 5 st chlorellatabletter för att trappa upp detoxen.

Från www.vintaminer.nu (bara om exempel, det finns ändlös fakta/information om chlorella)
"Chlorella är en sötvattensalg. Den innehåller mest klorofyll av alla växter i världen (2-3 %), mer än Spirulina - därav dess namn Chlorella. Den har existerat på jorden i miljarder år och är bland de första växter som fanns. Chlorella är en av de nyttigaste födoämnen som finns och är idealisk föda för människan. Den har dessutom en starkt avgiftande verkan.'''

"Chlorella är idag en av de mest utforskade näringsämnen som finns. Det finns för människan inte en enda negativ aspekt på Chlorella."

"Chlorella är mycket välgörande för matsmältningen, den får vänliga bakterier (lactobacillus) att mångfaldiga sig fyra gånger snabbare än vanligt. Dess extremt höga halt av klorofyll gör att kroppsodörer, såsom dålig andedräkt, kan neutraliseras på kort tid."

"Dess fiberrika yttre cellväggar är i sig mycket intressanta. Dessa fibrer återfinns ingen annanstans i växtvärlden och har förmåga att binda tungmetaller, såsom bly, kvicksilver, kadmium och aluminium, och andra gifter, såsom PCB, och därmed rena kroppen vilket gör att immunsystemet avlastas
."

Sen får man ju tro på det där hur mycket man vill.



Anledningen till att jag vill trappa upp detoxen, är att jag helt enkelt inte "känner av den" lika mycket som sist. Det är klart, jag har ju inte samma mängd elände i mig som första gången jag körde, så det är ju inte så konstigt... och med andra ord positivt, inte sant? :)
Men jag tänker iaf göra ett försök och dra i en lite högre växel. (Vilket INTE innebär att äta ännu mindre!)

Kommentarer
Postat av: Katja

Åh vad kuuul du är igång igen!! Jag trodde du skulle vara borta förevigt!



NU ser jag framemot lite pepp och recept :D

2009-01-14 @ 13:01:35
Postat av: Anonym

Du är så duktig Petra! Även om jag inte alls kör samma som du så blir jag verkligen inspirerad av din blogg när du är så nyttig och motiverad. Hejja!

2009-01-14 @ 13:21:47
URL: http://akravasta.blogspot.com
Postat av: Petra

Katja: Kanske det är DU som ska peppa mig lite? :)



Lina: Haha, det är ju du som är duktig, så JÄKLA duktig! Chipsfri i typ 100 år, och måtten och kilona bara slankar iväg! Toppeninspiration!

Och vi kommer nog att hamna rätt så lika i kostväg efter min s.k. detox. Men mina smoothies kommer jag nog alltid att tycka att är bra! Dessutom är de så goda, hihi...







2009-01-14 @ 13:32:58
Postat av: Anonym

vad är det för detox du kör? /nyfiken

2009-01-14 @ 18:16:25
Postat av: Petra

Det är ingen "speciell persons detox", det är snarare en egen komposition av saker jag vet att funkar för mig (iaf har funkat förut), och eventuellt nåt nytt intryck. Jag får ständigt inspiration från olika personer, bl.a. Kristina Fredriksson på tidningen ToppHälsa, Natalia Rose, Gillian McKieth (!)... för att bara nämna några. Min första detox (i början av bloggen) tror jag kom från antingen tidningen Amelia eller just ToppHälsa!

2009-01-14 @ 19:43:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0