South Beach

Har läst igenom två av mina böcker idag, Dr Arthur Agatston's "South Beach-dieten" och Natalia Rose's "The Raw Food Detox Diet", för att jämföra och få lite ny inspiration. Behöver liksom någon form av vägledning. Jag vet att jag äter nyttigt, för det gör jag verkligen. Men jag får fan panik när jag tänker på att jag inte går ner i vikt (ja, jag vet, helst vill jag ju gå ner 10 kg på tre timmar), så jag har förut tytt mig till en form av diet för att ha nåt konkret att skylla på om det inte går vägen. Jag har ju mer eller mindre levt efter Natalia Rose's principer förut, men det verkar inte "funka" nu av någon anledning. Så jag tänkte eventuellt ge mig på något nytt! Min snygga polare Tina kör Isodieten, men den verkar inget för mig. Har kört lågkaloridieter förut, och visst funkar de... men inte i längden. Inte för mig iaf!
Har nu kollat upp South Beach-dieten, som tydligen ska vara WOW. Den går i tre faser, i likhet med t.e.x. Atkins, och i fas ett utesluts vissa saker helt för att sedan reintroduceras i fas två och tre.
Men jag är lite osäker. Den är verkligen raka motsatsen till hur jag lever nu (och innan jag var i asien, och faktiskt var hyffsat smal :)). Så jag kör en liten snabb-bedömning;

En dag i South Beach (fas 1)

Frukost: 1 3/4 dl tomatjuice, 1 pocherat ägg med 100 g spenat fräst i olivolja, 2 skivor mager bacon, kaffe eller örtte (med lättmjölk och sockerersättning om så önskas)
Mellanmål 1: En bit mager ost
Lunch: Sallad med minst 50 g vardera av kokt skinka och mager ost på salladsblad, olja och vinäger efter smak eller 2 msk färdig lättdressing.
Mellanmål 2: 2 st skinkrullader med 2 msk koriandermajonäs
Middag: Grillad rostbiff med broccoli, grillad tomat och blomkålsmos
Efterrätt: Ricottakräm med mandlar

Det äts en hel del, och väldigt mycket protein i form av magert kött, ägg och mager ost. Lightprodukter är varmt välkomna, men big no-no's (i fas 1, äts sparsamt i fas två och tre) är bl.a. frukt (för mycket socker), bröd, potatis, pasta, ris... de vanliga stygga kolhydraterna.

Fördelar:
- Man får äta OST! Petra älskar ost!
- Man äter många regelbundna måltider, så man slipper bli hungrig/sugen (är det meningen)
- Lätt att följa i.o.m. lättillgängligheten (maten finns att få tag på överallt, lätt att äta ute o.s.v.)

Nackdelar:
- Man får inte äta så mycket frukt, speciellt inte till frukost eller mitt på dagen. Och det är då jag typ lever på frukt. What about mina smoothies liksom?
- Man får inte äta majs, sötpotatis, ugnsbakade rotsaker... Jag klarar mig utan vanlig potatis och vanligt ris, men inget gott alls?
- Man ska som sagt äta väldigt mycket protein i form av kött. Jag vill i stort sett fortsätta vara vegetarian till minst 90 %, så jag vill helst inte sätta i mig en halv gris med sallad varje dag. Dessutom har jag fortfarande den där synen av ruttnande mat i tarmarna framför mig...
- Jag är emot lightprodukter och sötningsmedel. Jag var inte det förut, men nu är det inbankat i min skalle.
- Man får absolut inte avvika från dieten, någonsin, och bara ha en "ätardag". Aldrig någonsin! Då är det typ kört.


Ungefär som GI-metoden kan man säga?
Jag vet flera som blivit smala av den här dieten, och jag skulle faktiskt kunna tänka mig att testa (för ja, jag är desperat). Men då måste jag kunna se den som en livsstil, för någon tillfällig diet är inget jag är intresserad av, trots allt. Jag måste verkligen trivas med att äta så här, och jag tror inte jag skulle göra det i längden... men jag ska inte förkasta den helt än. Men fan... ingen frukt?

Tips på dieter som funkat för er?

Kommentarer
Postat av: tina.

Rent spontant känns ju inte det där riktigt som du... bacon till frukost? Petra? What? Jag tror du gör bra som du gör nu (även om jag inte förstår hur du får i dig tillräcklligt med proteiner) men det är klart effekten inte är lika stor eftersom du inte levt osunt lika länge innan du satte igång nu som sist... Sen förstår jag inte om du säger att lågkolhydrat inte är något för dig och så funderar du på south beach? hmm...

Min anledning till att testa följa isodieten var just att jag inte fick i mig tillräckligt med proteiner på att försöka själv (testade ju i sånt där räkneprogram -slog i kolhydrattaket direkt utan att ens ha valt lågkolhydratalternativet!), nu får jag lite guidning i hur man ska få i sig lika mycket av proteiner, kolhydrater och fett...

2009-01-30 @ 09:29:29
URL: http://pterno.blogg.se/
Postat av: Petra

Inte lågkolhydrat, lågkalori! South Beach är definitivt kolkolhydrat, men jag fick uppfattningen om att Isodieten var en lågkaloridiet av menyupplägget? Men jag kanske missförstod.

Och SKULLE jag testa South Beach så skulle jag nog försöka fuska bort baconet :)



Jag har fasen ingen koll överhuvudtaget vilka andelar av vad jag får i mig... men sen jag slutade äta kött (och mjölkprodukter...) har jag haft lite halvsvårt att få i mig rejäla mängder.

2009-01-30 @ 10:33:46
URL: http://pejtras.blogg.se/detox
Postat av: t.

ahhh... läste lite för fort igen. Ja den är väl rätt låg i kalorier men man behöver verkligen inte vara hungrig som tur är!

2009-01-30 @ 11:16:43
Postat av: En härlig kille.

Varför skull det vara bättre med ruttnande palsternackor och selleristavar än ruttet kött i tarmarna? Jäkla veganpropaganda!



Själv är jag juh en klassisk GI-kille, även om jag fuskar och ibland äter mindre kolhydrater än vad som rekomenderas. Förmodligen därför jag är så trögtänkt och lite efterblven, men en grillad kyckling utan tillbehör är juh så mycket godare än en ungsbakad potatis.



Men varför behöver du tips? Du är juh sjukt duktigt som du är och verkar juh ha värsta kollen!

2009-01-30 @ 14:38:42
URL: http://blogg.sagovarld.se
Postat av: Jen

Alla måste följa sin egen väg och välja för sig själva i livet, men MIN åsikt är i alla fall att du är ute och vinglar på villovägar nu.. Som "tina" också nämnde handlar det om hur länge man levt osunt innan man byter diet. Lika lång tid som det tog för dig att gå upp i vikt, alltså hela den tiden du åt skräpmat etc, lika lång tid kommer det ta att gå ner.



Du har ätit så här i vaddå...2 veckor? :P Du måste ge det lite tålamod!



Med raw food går du ju garanterat ner i vikt. Snabbt. Jag gick ner flera kg första veckan. Om du äter så "strikt", och då innebär det ju ingen ost ;D så går du ner.

Jag har även hållit på med GI och gått ner åtskilliga kilon av det (det är inga tvivel om att man gör det - men varför? kan man spekulera i. och vad gör det med kroppen) men är nu stark motståndare. Dels för att jag numer är vegetarian och dels för att jag sen jag kom i kontakt med raw food har insett hur felaktig den kosten är för våra kroppar.

Som raw food-gurun Matt Monark sa, det som spelar störst roll är vad vi INTE äter, och inte vad vi faktiskt äter. De sämsta sakerna för kroppen är stärkelse, mjölkprodukter, socker, kött och lite till. Inom raw food så utesluter man ju ALLT som är dåligt och det är då man får den underbara effekten av inte bara ytliga saker som viktnedgång och förbättrat utseende i övrigt, utan seriösa förvandlingar av humör, beteende, inställning till livet, ens medmänniskor och till sig själv. I love it :-)

Men som sagt.. Pysslar man med GI så utesluter man 2 av de värsta matkällorna, nämligen stärkelse och socker. Och då går man ner. Men vad gör allt det där ruttnande köttet och komjölken som inte är till för våra stackars magar i kroppen egentligen?



Fundera på vad du vill, men ta reda på fakta från opartiska källor (självklart inte jag utan studier etc), och INTE böcker!! Det är givet att vilken diet som helst låter fantastisk när man läser skaparens fantastiska berättelse.

2009-01-30 @ 15:38:50
Postat av: Jen

Oh jag glömde, till "en härlig kille":

Om du vet något om hur mat beter sig i ditt tarmsystem och hur din mycket känsliga tarmflora reagerar på vissa födoämnen så vet du kanske att det är skillnad på mat och mat.

All mat ruttnar, ja. Det är inte det som är centralt i hur kroppen mår av det. Om du ställer ut köttfärs i rumstemperatur bredvid en banan, vilket kommer börja lukta och smaka illa först tror du? Kött ruttnar snabbare än frukt och grönsaker. Så långt kanske så väl (om man är optimistisk). Men så har vi den andra påverkande faktorn; hur SNABBT går maten genom tarmarna?

Frukt och grönsaker, som vi är gjorda för att äta, går genom kroppen på den optimala tiden 16-24 timmar (förutsatt att vi har en hälsosam tarmflora). Kött däremot tar flera dagar att passera genom kroppen. Du kan alltså glädja dig åt att det du åt i måndags troligtvis ligger kvar och ruttnar i dina tarmar. Det är skillnad på palsternacka och bacon. Om man säger så.

2009-01-30 @ 15:47:07
Postat av: Petra

Jag har även testat raw food, alltså strikt raw food, och mådde inte alls bra av det. Jag åt självklart varierat och bla bla, men min kropp gillade det inte alls. I dagsläget är jag nog 75 % raw i vilket fall som helst, eftersom jag äter till största del färska frukter och grönsaker.



Ja jag vet, jag ska vara mer tålmodig... jag blir bara så ivrig och vill bli smalis bums!

2009-01-30 @ 19:35:25
URL: http://pejtras.blogg.se/detox
Postat av: En härlig kille.

Man skulle kunna tro att tonen i mitt inlägg var ganska uppenbar, men frukt och grönsaker kanske hämmar kroppens förmåga att ta upp och processera ironi? Kan vara ett ämne värt att doktorera i.

2009-01-30 @ 20:07:50
URL: http://blogg.sagovarld.se
Postat av: Gabrielle

Hm det här verkat mycket intressant, jag har varit intresserad av denna diet men ännu inte hunnit läsa någon bok om den. jag tror nästan 100% att det är en variant av ketodiet. Mycket protein och tillåtet med fett lite kolhydrater och ingen frukt i princip. Det här med frukten är det värsta i ketodieter för jag likt du är frukterian nästan. Men jag tröstar mig med att för att få en viktminskning kan det vara nödvändigt att en period utesluta den värsta frukten. Jag har hittat Acai ett bär med nästan inga kolhydrater i Perfekt, kolla in min blogg där beskriver jag den.

Ha det gott!

2009-04-19 @ 14:23:18
URL: http://www.metrobloggen.se/sizezero

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0