Nystart

Ja just det!  På måndag smäller det. Dags för detox!

Blir samma som förra gången, så inga konstigheter. Bort med salt, socker, mejeriprodukter, bröd, kött, ägg... ja, ni fattar. Detta i en vecka, sen fortsatt bra kost. Eventuellt blir det två veckor detox.
Tror att jag eventuellt ska föra en mer detaljerad detoxdagbok den här gången, för att hålla motivationen på topp! Får se hur det går med den planen, hehe, har ju en viss tendens att strunta i bloggen ibland...

Ser faktiskt fram emot måndagen. Ska bli så otroligt skönt att få detoxa kroppen från sockersuget jag lagt an med, bland annat. Min hy ser för jävlig ut, mitt hår är ett enda stort fras, och jag är trött, slö, och sover dåligt. Jag är med andra ord i stort behov av en utrensning! Sen får man tycka vad man vill om detoxing, huruvida det funkar eller ej. Men jag minns hur fantastiskt jag mådde sist, och det är minst sagt en riktigt bra kickstart inför en kost(- och livs!)förändring. Och DET behöver jag.

Kommentarer
Postat av: Patrik

Vad är syftet med att utesluta mjölkprodukter om du inte är allergiker? Eller börd för den delen? Ägg?



Det du beskriver låter snarare som stressrelaterat eller beroende på dålig kost.

2009-01-09 @ 10:59:28
Postat av: Patrik

Jag menade självklart bröd.



Och jag har svårt att se det negativa i att äta bröd. Well, förutsatt att du inte är glutenallergiker också och det är något typ av vetebröd vi talar om.

2009-01-09 @ 11:02:21
Postat av: Petra

Mjölkprodukter bildar slem i kroppen, och sist jag uteslöt det så fick jag bland annat mindre pysmage. Jag kanske är laktosintolerant light, haha. Fast jag äter ju inte direkt mjölkprodukter annars heller, så det är inte en så stor förändring för mig.



Bröd... därom tvista de lärde. Grovt bröd äter jag ju i små mängder ändå (men nu har jag ju levt på vitt bröd och snabba kolhydrater i tre månader...), men att utesluta kolhydrater i form av bröd ger ju om inte annat en rivstart på viktnedgången, även om jag inte kommer att undvika bröd i fortsättningen! Jag gillar ju faktiskt en grov macka med avokado, och som du säger, det kan ju för fasen inte skada. Men under detox så blir det inga mackor.



Ägg, kött... ja, egentligen äter jag ju inte mycket av det heller, så varför ens räkna upp det, haha. Men det var det som låg på listan sist, så jag drar ju efter den. Ska nog förklara och förfina min detox denna gång, och kanske ha mer vettiga svar på varför jag gör som jag gör :D

2009-01-09 @ 15:33:38
Postat av: Patrik

Misstänker du att du är laktosallergiker är det ju enkelt att bara gå och testa sig hos hälsocentralen. Slem i kroppen? Möjligtvis att du kan bli lite slemmig i halsen av mjölk pga fettinnehållet, men var i kroppen skulle det samlas "slem" från mjölken?



Mjölk är ju annars en ypperligt bra näringskälla med högt vitamin/mineralinnehåll samt fullvärdigt protein av mycket god kvalitét.



Alltid roligt att läsa om folk som vill ta tag i hälsan lite! Stressa inte sönder det bara och bli fanatisk, vilket onekligen verkar vara det vanligaste misstaget. Försök att minska på det onyttiga, men att äta lite smågodis en fredag gör garanterat ingen större skada. Lycka till!

2009-01-09 @ 16:07:21
Postat av: Petra

Lite slemmig i halsen? Man rosslar ju i en vecka, haha. Som jag har förstått bildas det slem i hela tarmsystemet (dock främst i halsen, vilket man märker, urk), och det låter ju bra läskigt. Men jag kanske ska ta och kolla upp vad jag snackar om, haha.



Fanatisk tenderar jag att bli ganska lätt, och det gick således åt pipan en gång. Men nu ska jag som sagt fokusera på att må bra (och gå ner i vikt...) och inte hetsbanta eller nåt sånt, det är inte bra för någon.

Att jag kallar det "detox" är ju också kanske vilseledande. Jag kanske bara borde kalla det "Omläggning av kostvanor samt sockeravgiftning. Typ." Men jag gillar tanken på att man avgiftar kroppen från allt det onda :)



Tack för uppmuntrande ord!

2009-01-09 @ 17:43:59
URL: http://pejtras.blogg.se/detox

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0