Måndag

Brunch: Havregrynsgröt med yoghurt
Lunch/Middag: Mango- och avokadosallad med kikärter
Middag/Kvällsmål: Rostade rotsaker (morötter, kålrot, lök, palsternacka) med morotstzatziki. Igen, haha.

Inga mellanmål. Det tycks vara dåligt med sådana för tillfället.

Håller på funderar på nya tag med vikten, eller hur jag ska bli av med den. Återkommer med idéer, annars tar jag gärna emot förslag :)


Dagens motion: 30 minuter promenad. Räknas Guitar Hero som motion...? I så fall 3 timmar Guitar Hero.

Kommentarer
Postat av: Jen

Tja Petra! Har följt din blogg ett tag, hittade den för ett tag sen när jag började pyssla med Raw Food och du hade skrivit om det. Är ett dagligt trevligt tillskott i mitt bloggbesökande :-D



I alla fall tänkte bara ge lite tips ang. viktminskningen. Du har kanske redan hört talas om det, eller så har du redan en, men i annat fall, testa spikmatta! (http://www.shaktimattan.se/)

Jag gick ner lite när jag började med den och jag har hört andra som också gjort det, vissa med förvånansvärt bra resultat. I övrigt är den SUPER på massa andra sätt också, bl.a. har jag märkt att om jag har jordens cravings efter nåt skräpigt så hjälper det att lägga sig på mattan nån halvtimme eller så, så är det puts väck.



Ett annat tips är att dricka massor massor massor med vatten. Ibland kan man känna sig sugen/hungrig fast man bara är törstig och uttorkad. Andra gånger beror suget på någon brist i kroppen, så om du t.ex.är sugen på fet mat som såser, grädde etc borde du egentligen äta mer avokado, nyttiga oljor, nötter. Är du sugen på ost kan det ligga till så att du har kalcium- eller proteinbrist. Suktar du efter chips, mackor, pizza m.m. kan det tänkas att du får i dig för lite kolhydrater via kosten och du måste då sätta i dig STÖRRE mängder grönsaker osv.

Överlag har jag märkt när jag detoxat att man äter på tok för lite, och så förstår man inte varför man går runt och är sugen jämt. Det är KILON man ska få i sig varje dag av grönsaker och frukt.



När jag åt 100 procent raw food en period gick jag ner åtskilliga kilon på bara några få veckor och jag mådde toppen, men så fort jag började introducera lite vanlig mat igen såsom kokt tillagad mat, ost, lite lite fullkornsbröd och lite fullkornspasta m.m så gick jag upp igen. Är du verkligen seriös med att gå ner i vikt kan rå föda hjälpa dig otroligt, men du verkar inte ha några spec. problem med vikten.



En sista sak att tänka på är att om du ofta är sugen på ost och mjölkprodukter kan det bottna sig i ett beroende. Mjölk innehåller nämligen morfinliknande ämnen som vi människor kan bli superberoende av utan att tänka på det det minsta. Äter jag mycket getost, fetaost etc en vecka så ökar suget markant och nästa vecka blir en ostfest utan like, utan att jag kan förstå var suget kom ifrån.



Det var allt för mig, ville bara ge lite peppande ord! Lycka till!

2009-01-27 @ 09:15:50
Postat av: Petra

Tackar för förslag och tips! Låter lite intressant med spikmattan...

2009-01-27 @ 17:10:17
Postat av: tina.

Ja kanske skulle man testa svärföräldrarnas spikmatta en dag...

2009-01-28 @ 16:52:46
URL: http://pterno.blogg.se/
Postat av: Petra

Ja gör det! Och återkom med resultat :)

2009-01-28 @ 19:48:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0