Inför det nya året?

Samma visa varje år, eller hur?

Det är panik som vanligt. Jag behöver gå ner minst 5 kg, men orkar inte. Jag är för lat. Jag vet hur fruktansvärt jobbigt det är, och att jag typ måste sluta äta HELT för att gå ner så mycket som jag skulle vilja. Återigen slis jag mellan min vettiga hjärnhalva som vet att det är ohälsosamt, och min cp-hjärnhalva som vill se benknotorna sticka ut. Det gäller kanske att hitta en gyllende medelväg... hehe...

Ligger och läser i mina vego-/raw food/detoxböcker och får lite inspiration. Har även läst lite på s.k. "pro-ana"-sidor och thinspiration-sidor, alltså sidor där man typ hetsar varann till att spy och inte äta nåt. Ibland tänker jag faktiskt på att det skulle vara skönt att spy upp mat. Men på samma gång så är det så jävla SJUKT och ÄCKLIGT att göra det, så det lär nog aldrig funka för min del. Sen så äter de här tjejerna några piller om dagen, och INGET MER. Istället för att äta lunch på jobbet så går de typ runt runt runt för att bränna kalorier. Herregud.

Nej alltså, även om jag skämtar om att jag vill ha en släng anorexia ibland, så... nej, haha, herregud. Utan mat skulle jag dö. Och det är ju sant!
Däremot kan man skära ner på maten lite. Här kommer en härlig kompott tips och funderingar inför det nya året;

1. När man är hungrig/sugen, så dricker man ett glas vatten. Och börja gärna dagen med ett stort glas vatten.
Inte bara för anorektiker! Jag skulle verkligen inte må dåligt av mer vätska. Så jag ska dricka mer vatten!

2. Ät vegetariskt, och mer raw food.
Det känns bara gött liksom, go green. Men jag tar gärna en skiva oxfilé när mamma bjuder! Haha!

3. Promenera mera!

Mer motion är alltid bra. Kanske ska jag ge yoga-dvd'n en chans till?

4. Ät på små tallrikar, så blir det mindre portioner. Och tag bara EN portion!

Lassa inte upp flera bamseportioner, och ät för att "det är så gott"... det är min klassiska matfälla :)

5. Godisdag EN dag i veckan.
Inte tre som det har blivit nu... urk.

6. Mera fibrer!

Fast jag äter iofs redan rätt mycket fibrer... nåja, lite till. I form av blötlagda linfrön och psylliumfrön.

7. Planera veckans måltider bättre.
Ingen spontanhandling med Fredrik på Ica... "Mmm... jag är sugen på tacos! Det är väl ganska nyttigt...?" Nej nej. Mer fettsnåla grönsaksrätter, och mer fisk.

8. Återinför proteinpulvret!

Faktiskt rätt bra, det är både godis-gott och proteinnyttigt. Här ska vispas proteinfluff, och äta det med goda bär...  istället för fredagschips!





Jag har mer på gång. Funderar på en sån där mega-kur av något slag, bara för att komma igång och känna mig lite slankare. Men det är ju bara en quick fix...

Fler tips någon?




Kommentarer
Postat av: A





Jag är helt inne på dina tips.

Jag brukar börja morgonen med att dricka ett glas vatten med pressad citron i, typ ett ägg och en hård nyttig smörgås med en halv mosad avokado på.

Det eller ett ägg och en liten soya-youghurt.

Sedan brukar jag hoppa över lunchen. Eller middagen. Beroende på vad jag känner för och när jag har råd att inte vara pigg ;p

Om jag kanske äter en liten lunch, som t.ex.

lunchalternativ 1: soppa gjord på vatten, lök och röda linser.

lunchalternativ 2. lite cannellonibönor, några tomatskirvor och några oliver.

lunchalternativ 2. broccoli, kikärter och och stekt lök .



(soyamjölk till det)



så kanske gör kör en middag med typ



alternativ 1. ungslagad lax med LITE fullkornscouscous och champinioner och parikaskivor.



alternativ 2. tofu med spenat och lite cashewnötter.

2. 2 st sojakorvar (eller lite halloumi- ost) med lite quinoa och hummus.



(havredryck till middagen).



om jag känner att jag absolut måste äta något mer så tar jag ett ägg. eller nötter.

ägg är ju nyttigt och bra -äggvitan är ju ren protein

jag brukar vara lite rädd att få b12 brist. (fast jag äter vegetariskt kosttillskott : D )



Min diet består alltså av protein + grönsaker och än så länge har det funkat bra.

Jag brukar försöka att röra på mig ofta. Promenader for the win.

Och som du ju nämnde - att äta på små tallrikar och att absolut inte ta flera gånger.

Steker jag maten så är det pyttelite kallpressad olja (olivolja) som gäller.



Jag äter nästan enbart ekologiska varor. Det är dyrare men samtidigt sparar man ju in pengar på att inte köpa efterätter, godis, chips, öl och sån skit.

Av flera skäl. Etiska och oetiska. Men framförallt för att det inte innehåller en massa skit.

Ta bara en sån sak som krossade tomater.

Ekologiska krossade tomater innehåller bara krossade tomater liksom.

Köper man WILLy's eller hemköps eller whatthefuck ever så är det nästan alltid socker och ectect i.



Jag har valt en dag i månaden då jag får äta precis vad jag vill.

Dom andra äter jag bara nyttigheter.



Ett tips är att (som du också nämde) planera det man ska äta under dagen väldigt noga. Helst en dag innan. Så man inte går till affären och köper på sig lite allt möjligt.

Och om vänner och dylikt frågar om man inte vill följa med ut och äta brukar jag säga att jag är vegan och att vi då får gå till ett ställe som har vegansk mat.

Därför att den veganska maten är nyttig och fettsnål och ingen misstänker att man faktiskt har en ätstörning :D



Yes, oj, det här blev lite långt.

Ja.



Tack för en bra blogg hursomhelst!

2009-12-29 @ 23:45:28
Postat av: tina.

skulle skicka en najs artikel från aftonbladet (hör och häpna) men hittar ju inte fanskapet nu.

2009-12-31 @ 09:00:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0