Middagsmys och kakbak

Frukost 9.30: 20 g sojaprotein, 1 tsk linfröolja
Frukost nr 2 10.30: Tre äggvitor, en äggula, med 10 g buffelfetaost! 100 g kesella med lite fun light och blåbär
Lunch 13: Kesoröra med kalkon, gurka och mango- och currykrydda! Så gott!
Promenad: 40 min
Mellanmål: 30 g Whey Prof. (chocolate coconut) + lite smet och nötter från kakbaket :)
Mellanmål 2 (woops): Var tvungen att smaka på kakan!
Middag 18.30: Kycklingfilé fylld med buffelfeta och soltorkad tomat, fyllda champinjoner, och massa romansallad med avokado och tomat
Kvällsmål 21: En bamsebit proteinkaka!

Kakbaket:



Här har vi nån som aldrig kan låta smeten vara...


Redo för gräddning! Formen är typ från 1800-talet, hittade den i ett skrymsle.



Klart! Och det såg så gott ut så jag var tvungen att smaka direkt...


Var det så himla gott då? Ja, det var faktiskt över förväntan gott! Det här mumsar jag gärna på, speciellt eftersom det är så nyttigt. Men inte går det ju att jämföra med kladdkaka så klart. Att ens ge sig in på proteinkaksbak med en sån inställning är bara vansinne.
Det smakade lite mycket ägg, så jag ska se om jag kan modifiera receptet en aning... ska nog bl.a. ha i lite stevia nästa gång tror jag.
Just nu blev det ungefär så här;

Chokladproteinkaka

     250 g lättkesella
     ca 50 g lättyoghurt
     2 skopor Protein Delite (Scitec) med chokladsmak
     ca 20 g (?) sojamjöl, ungefär 1/2 dl tror jag
     2 tsk bakpulver
     2 tsk kakao
     Lite äkta vanilj

     3 äggvitor, hårt vispade + 1 äggula

Rör ihop de torra ingridienserna och blanda det sedan med kesella, yoghurt och äggula. Vänd ner lite av äggvitorna för att "lätta upp" kesellasmeten en aning, och vänd sedan ner resten. Ner i smord form (jag smorde med kokosolja) om du inte har en teflonform! Jag strödde också över lite hackade paranötter mörk choklad.
Grädda i 200 grader i kanske en kvart. Inte för länge!

Hela kakan innehåller endast 567 kcal, varav 84 g protein, 25 g kolhydrater och 16 g fett.


Kommentarer
Postat av: tina.

Fan va du är duktig! Måste skärpa mig, har grymt svårt för att hålla mig ifrån mina älskade kolhydrater!

ps. du påminner mig: fan vad jag aldrig ska bo i studentkorridor igen ds.

2009-04-21 @ 20:51:26
URL: http://pterno.blogg.se/
Postat av: tina.

Men vart försvann mitt inlägg? Hmm... skrev väl typ:



Gud va duktig du är! Jag måste verkligen skärpa mig, har grymma problem med att hålla mig ifrån mina älskade kolhydrater!

Ps. du påminner mig: jag tänker aldrig nånsin mer bo i studentkorridor! ds.

2009-04-21 @ 20:54:55
URL: http://pterno.blogg.se/
Postat av: Petra

Vad gullig du är! Alltid kul med lite uppmuntran, och just nu behövs det verkligen...

2009-04-22 @ 10:18:33
URL: http://pejtras.blogg.se/detox

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0