Falafel - inte så detoxande, men sjukt gott.

För kanske tre, fyra år sedan så svor jag att jag minsann aldrig skulle äta falafel. Jag skulle minsann aldrig sjunka så lågt. Jag klagade högt varje gång min kära Erika åt kikärter (pruttlukt!), och fnös i största allmänhet åt vegetarisk mat.
Att jag nu sitter här, sjukt nöjd, och knaprar på hemlagad falafel är ju lite lustigt. Eller bara ett bevis på att smaken, likt baken, kan ändras genom åren. Om någon hade talat om för mig att jag skulle bli veganfantast och friviligt undvika kött vid 24 års ålder hade jag nog bara hånskrattat.

Detta är ett av de bättre falafelrecepten jag fått till, och vad som skiljer det från mängden är att man inte använder kokta kikärter, bara blötlagda! Just det knepet har jag fiskat från en tjej som heter Dilona. Det är även hennes knep att ha bakpulver i!

Falafelooh (Ca 4-6 port.)

     3 dl torkade kikärter (läggs i blöt över natten)
     1 liten gul lök
     4-6 vitlöksklyftor
     1 ägg (kan skippas helt för veganvänlig falafel)
     1-2 dl hackad persilja
     1 rejäl matsked dinkelmjöl (spela roll, ta vanligt mjöl)
     Typ 2 msk spiskummin och 1 tsk koriander (det där får man pröva lite själv)
     En klick (typ 1 msk?) Sambal Oelek
     En skvätt olivolja
     En halv pressad citron
     1 tsk bakpulver


Fram med morsans gamla matberedare! Mixa lök, vitlök, persilja först och kör sedan ner kikärter. Häll upp i skål och blanda ner resten av grejerna, och mixa igen till en slät och bra smet. Smaka! Det behövs säkert mer spiskummin. Mer vitlök betyder mindre hångelvänligt, men orka bry sig. Man kan väl hångla imorrn istället?
Forma bullar och grädda på plåt i 15 minuter, 225-250 grader. Godast är det såkart att fritera falafelbollarna, men nåt sånt kan vi ju inte hålla på med här... 
Denna falafel är dessutom saltfri!

         

Så idag blev det falafelsallad. Gjorde en god sås av Yofu, persilja, citron och svartpeppar att doppa falafeln i. Mums! Och så en kiwi till efterrätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0